OPAT - Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej

Aktualności - Rumia - dzielnice: Biała Rzeka, Janowo, Lotnisko, Stara Piła, Stara Rumia, Szmelta, Zagórze oraz osiedla: Rajskie, Rumia Park, Janowo, Osada Kolejowa, Podgórne, Królewskie, Kazimierza, Morelowe, Żeglarzy

Moderatorzy: Zigi, Jaro, aisne

Awatar użytkownika
Zigi
Moderator
Posty: 94
Rejestracja: 6 wrz 2007, o 13:51
Kontakt:

3 paź 2007, o 18:18

Dziennik Bałtycki pisze:Krajowej szóstce grozi paraliż komunikacyjny

Lokalni samorządowcy od Gdyni po Hel i kierowcy są załamani. Ministerstwo transportu nie widzi potrzeby budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej! Droga ta miała być przedłużeniem trójmiejskiej obwodnicy i przejąć ruch z obecnej zakorkowanej krajowej szóstki w Gdyni, Rumi i Redzie. Tymczasem z pisma, jakie do samorządów wystosowało ministerstwo transportu wynika, że zdaniem warszawskich włodarzy zakorkowana szóstka to problem regionalny i władze regionu powinny się z nim uporać. Tymczasem budowa planowanej drogi to koszt rzędu miliarda zł i żadnego samorządu na Pomorzu nie stać na jej wybudowanie.

- To jakiś absurd - twierdzi oburzony Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy.

Więcej w czwartkowym wydaniu "Dziennika Bałtyckiego".
JOANNA KIELAS - NaszeMiasto.pl
Przegląd Mediów
Moderator
Posty: 333
Rejestracja: 6 wrz 2007, o 13:52

8 paź 2007, o 08:49

NaszeMiasto.pl pisze:Rumia. Ministerstwo nie da pieniędzy na OPAT, bo to "droga donikąd"

Ministerstwo Transportu właśnie wycofało się z poparcia budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Jeśli do tego dodać odstąpienie od budowy alternatywnego połączenia drogowego ul. Kosynierów w Rumi z ul. Obwodową w Redzie przez hipermarket Auchan i planowane na dniach zamknięcie jednego pasa ul. Gdańskiej w Redzie w związku z budową kanalizacji, to szykuje się niezłe zamieszanie na krajówce.
- Ministerstwo transportu poinformowało marszałka województwa pomorskiego, Jana Kozłowskiego, że nie przewiduje budowy obwodnicy, bo to droga, która "wyprowadza ruch donikąd" - mówi oburzony Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy. - Zdaniem ministra obecne korki na drodze krajowej nr 6 to problem sezonowy, lokalny i władze regionu same muszą go rozwiązać. Tymczasem obecne natężenie ruchu na K6 sięga 40 tysięcy pojazdów na dobę. To więcej, niż na niejednej, wielopasmowej autostradzie. Jeśli teraz nie zaczniemy budować obwodnicy, czeka nas komunikacyjny paraliż.
18 samorządowców, którzy są zainteresowani powstaniem obwodnicy, z marszałkiem, poprzez prezydentów miast, starostów i wójtów przygotowują protest. I nie zwalniają tempa prac przygotowujących dokumentację techniczną przyszłej obwodnicy.
Po zbudowaniu nowa droga miała uzyskać status drogi krajowej, a obecna krajówka miała mieć obniżoną kategorię. To bardzo ważny element, gdyż nadanie statusu drogi krajowej obwodnicy gwarantowało uzyskanie pieniędzy na budowę z budżetu centralnego. Jeśli nią nie będzie, nici z pieniędzy centralnych na tą inwestycję. A kosztować ma ona bagatela miliard złotych.
Sytuację na drodze krajowej nr 6 z pewnością pogorszy planowane na połowę listopada otwarcie hipermarketu Auchan na granicy Redy i Rumi. Tym bardziej, że w najbliższym czasie nie powstanie planowane połączenie drogowe ul. Kosynierów w Rumi z ul. Obwodową w Redzie, stanowiące alternatywę dla K6.
Joanna Kielas - NaszeMiasto.pl
Przegląd Mediów
Moderator
Posty: 333
Rejestracja: 6 wrz 2007, o 13:52

27 lis 2007, o 10:49

POLSKA Dziennik Bałtycki pisze:150 tys. zł na Obwodnicę Północną

150 tysięcy złotych w ciągu dwóch lat da pucki powiatowy samorząd na budowę Obwodnicy Północnej Aglomaracji Trójmiejskiej. Pieniądze te mają pokryć część kosztów sporządzenia dokumentacji dla tej drogi. Będzie to dokładnie 3 procent potrzebnej sumy.
(...)
- Bardzo dobrze, że jest taka wola tamtejszego samorządu. My także mamy zamiar zarezerwować swoje 7 procent na wkład w wykonanie dokumentacji - mówi Ryszard Grychtoł, wiceburmistrz Rumi do spraw inwestycji. - To nie jest tak, że skoro ministerstwo teraz wykreśliło naszą drogę z planu to my robimy składkę, a to co się uda zebrać wyrzucimy w błoto. Przecież te pieniądze zostaną faktycznie wydane tylko wtedy, gdy dokumentacja będzie potrzebna. A cały czas mamy nadzieję, że będzie. W rządzie jest nowy minister i może on uzna Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej jednak nie jest problemem jedynie regionalnym.
Póki co za taki mimo wszystko uznaje go przynajmniej część puckich kierowców.
(...)
Agata Grzegorczyk, Joanna Kielas - POLSKA Dziennik Bałtycki
Przegląd Mediów
Moderator
Posty: 333
Rejestracja: 6 wrz 2007, o 13:52

11 lut 2008, o 19:51

Nie będzie pieniędzy z Warszawy

Kolejne problemy piętrzą się nad budową Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Według najnowszego stanowiska Ministerstwa Infrastruktury w sprawie budowy tej ważnej dla naszego regionu drogi, OPAT ma jedynie znaczenie lokalne i to lokalne samorządy powinny ją sfinansować. Przypomnijmy, że w poprzedniej kadencji rząd wykreślił OPAT z inwestycji centralnych. Po wyborach pomorscy posłowie, m.in. Jerzy Budnik interweniowali w tej sprawie u nowego ministra infrastruktury, Cezarego Grabarczyka. Teraz z Warszawy nadeszła do posłów i samorządowców odpowiedź, która zmroziła ich niczym kubeł zimnej wody.
- Obwodnica północna nie może być zakwalifikowana do kategorii dróg krajowych, bo nie spełnia żadnych kryteriów dla takiej trasy - pisze minister Grabarczyk. - Znaczenie przedsięwzięcia ma charakter lokalny i w ocenie resortu jako takie powinno być planowane i realizowane. Natomiast realizacji wyprowadzenia ruchu tranzytowego z rejonu Gdyni, Rumi i Redy ma służyć budowa tzw. trasy kaszubskiej.
- Taka odpowiedź jest niezadowalająca, dlatego poprosiłem pana ministra o dodatkowe wyjaśnienia - mówi poseł Jerzy Budnik. - 13 lokalnych samorządów, które w maju ub.r. zawarły porozumienie na rzecz przygotowania do realizacji budowy obwodnicy, odbiera odpowiedź ministra jako niedopuszczalne, jednostronne wycofanie się z wcześniej przyjętych przez resort deklaracji.
Cezary Grabarczyk uważa, że ani minister transportu, ani Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie są stroną tego porozumienia.
- Czy fakt, że porozumienie było podpisane w obecności ówczesnego ministra Jerzego Polaczka niczego nie oznacza? - pyta Budnik. - Ponadto podczas marcowego spotkania w wejherowskim Starostwie Powiatowym, dyrektor GDDKiA z Warszawy, Zbigniew Kotlarek zaakceptował realizację budowy inwestycji przez generalną dyrekcję. W tej sytuacji mam nadzieję, że pan minister zrewiduje swoje stanowisko.
Przypomnijmy, że Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej miała być przedłużeniem istniejącej trójmiejskiej obwodnicy, dalej przez tereny gminy Kosakowo ma dojeżdżać do Redy. W tym mieście, według wstępnej koncepcji miała łączyć się z krajową szóstką.
- Drogowcy z Warszawy zasugerowali nam, że w takim kształcie obwodnica będzie konkurencją dla planowanej trasy kaszubskiej, która ma biec z Gdańska do Lęborka - tłumaczą samorządowcy. - Nikt nie zgodzi się na budowę dwóch obwodnic krajowej szóstki jednocześnie. Tak więc, zgodnie z radami warszawskich specjalistów, zmieniliśmy przebieg planowanej trasy. Nie połączy się ona z krajową szóstką, a z obecna drogą wojewódzką 216 prowadzącą na Hel, tuż za Redą, w pobliżu tzw. Górki Rekowskiej.
Tak więc wstępne porozumienie samorządów do Gdyni po Wejherowo, dotyczące budowy OPAT, rozszerzono o samorządy powiatu puckiego do Helu włącznie. Po zbudowaniu nowa droga miała uzyskać status drogi krajowej, a obecna krajówka miała mieć obniżoną kategorię. To bardzo ważny element, gdyż nadanie statusu drogi krajowej obwodnicy gwarantowało uzyskanie pieniędzy na budowę z budżetu centralnego. A kosztować ma bagatela miliard zł. Dlatego odpowiedź ministerstwa, która wyklucza budowę drogi ze środków centralnych, tak oburzyła samorządowców.
Joanna Kielas - NaszeMiasto.pl
Przegląd Mediów
Moderator
Posty: 333
Rejestracja: 6 wrz 2007, o 13:52

24 kwie 2008, o 12:04

Rumia. Ulica Partyzantów już gotowa

Rumia przystąpi do sporządzenia, jako ostatnia po Gdyni i Redzie gmina, planu zagospodarowania przestrzennego dla Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej - kluczowej inwestycji drogowej dla regionu.
Tymczasem we wtorek doszło do spotkania wszystkich udziałowców porozumienia budowy OPAT-u.
(...)
Marcin Lange - POLSKA Dziennik Bałtycki
Monki
Ja tu zaglądam
Ja tu zaglądam
Posty: 12
Rejestracja: 21 wrz 2007, o 15:02

24 kwie 2008, o 16:57

Widać, że się starają. A jak to nie pomoże, to wyjdziemy na drogi !!!! 8)
Przegląd Mediów
Moderator
Posty: 333
Rejestracja: 6 wrz 2007, o 13:52

30 paź 2008, o 11:03

Razem w stronę północnej obwodnicy Trójmiasta

Marszałek województwa pomorskiego i samorządy, związane z nim umową, nie odpuszczają w dążeniu do jak najszybszego wybudowania Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT). Choć nadal nie ma przychylnego stanowiska ministerstwa infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad dla tej strategicznej dla Pomorza inwestycji, władze Gdyni zleciły właśnie opracowanie studium techniczno- ekonomiczno-środowiskowego obwodnicy.
(...)
- Nie ukrywam, że obecna sytuacja jest dla nas, posłów PO, kłopotliwa - mówi Budnik. - Z ministrem infrastruktury poprzedniego rządu, Jerzym Polaczkiem, byliśmy w sprawie OPAT praktycznie dogadani. Tymczasem nasz minister uległ podszeptom GDDKiA i inwestycję zdjął z listy priorytetowych. Rozmawiałem ostatnio w tej sprawie z posłem Markiem Biernackim. Nasze stanowisko jest jasne - w sprawie OPAT nie odpuścimy. Obwodnica musi być wpisana na listę inwestycji GDDKiA. Będziemy tak długo lobbować na jej rzecz, aż swój cel osiągniemy. Nie może być tak, że nadmorskie gminy północnej części województwa zdecydowanie stawiają na turystykę, tymczasem latem przez potworne korki na drodze krajowej nr 6 nie ma jak do nich dojechać. Zaniechanie budowy OPAT oznaczałoby, że odcięlibyśmy ich mieszkańcom możliwość dogodnego połączenia z realizowaną właśnie autostradą A-1.
Mimo lokalnych wojenek politycznych w sprawie OPAT panuje w woj. pomorskim porozumienie ponad podziałami. Jan Klawiter, radny województwa z ramienia Prawa i Sprawiedliwości, były burmistrz Rumi, przekonuje, że od planu budowy obwodnicy odwrotu nie ma.
(...)
Tymczasem Franciszek Rogowicz, dyrektor północnego oddziału GDDKiA, twierdzi, że w sprawie OPAT wszystkie karty rozdawane są w Warszawie.
(...)

Mieczysław Struk, wicemarszałek woj. pomorskiego.

- (...)Problemem stał się jednak fakt, iż w obliczu realizacji forsowanej przez GDDKiA trasy kaszubskiej z Gdyni do Lęborka, fragment drogi krajowej nr 6, który będzie częścią OPAT, ma zostać zdjęty z listy dróg krajowych. Proponowaliśmy więc, aby uznać za drogę tej kategorii integralne połączenie z drogą 216 do ważnego dla regionu portu we Władysławowie. Zamówiliśmy ekspertyzę u specjalistów z Politechniki Gdańskiej, eksperci potwierdzili słuszność takiej koncepcji. Liczymy więc, że pieniądze na OPAT znajdą się jeszcze w obecnym okresie unijnego programowania, a najpóźniej w kolejnym, po 2012 r.

Dokumenty za dwa lata

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe OPAT wykona na zlecenie Gdyni firma WYG International. Pierwszy etap opracowania tej dokumentacji potrwa 13 miesięcy, kolejny 7 miesięcy. Całość finansuje Gdynia, która wyda na ten cel 1,1 mln zł. Gdyńscy samorządowcy na mocy podpisanej w maju 2007 r. umowy z 13 pozostałymi gminami i marszałkiem województwa zobowiązali się bowiem opracować całą dokumentację techniczną OPAT. Jest to czasochłonne, bo wymaga m.in. konsultacji ze wszystkimi gminami na przebiegu przyszłej obwodnicy, przede wszystkim z Kosakowem, Rumią i Redą. Dopiero, gdy zostaną one zakończone, będzie można zlecić projekt techniczny OPAT. Jest więc jasne, że OPAT raczej nie powstanie do 2015 r., jak chcieli samorządowcy.
Inwestycja jest przygotowywana według takich standardów, jakby miała być wykonywana przez GDDKiA. Radni województwa wpisali też ostatnio konieczność jej wykonania w strategię rozwoju transportu dla woj. pomorskiego, co może ułatwić przychylne spojrzenie ministerstwa i GDDKiA.
Szymon Szadurski - POLSKA Dziennik Bałtycki
Wygląda na to, że planowany przebieg trasy uległ modyfikacji - obecnie stanowi przedłużenie obecnej obwodnicy Trójmiasta.
Planowany przebieg obwodnicy
wluczy-kij
Początkujący
Początkujący
Posty: 6
Rejestracja: 28 paź 2008, o 13:35
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

31 paź 2008, o 13:22

Potrzebne jest poszerzenie i wylatanie istniejacych wojewodek a nie budowa nowych niewiadomo gdzie... a 6 stoi...
Alfredo
Forumowicz
Forumowicz
Posty: 67
Rejestracja: 2 sty 2008, o 18:38

31 paź 2008, o 16:21

No jasne, lepiej nic nie robic Powiedz to tylko mieszkancom Rumi, ktorzy latem nie moga sie dostać do domu, bo zakorkowane sa wszystkie drogi dojazdowe. :evil:
Przegląd Mediów
Moderator
Posty: 333
Rejestracja: 6 wrz 2007, o 13:52

18 lut 2009, o 22:31

trojmiasto.pl pisze:Ruszają konsultacje w sprawie Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej

Ruszają konsultacje w sprawie przebiegu Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej (OPAT). - Ta trasa na pewno powstanie - zapewnia prezydent Gdyni, Wojciech Szczurek. Problem w tym, że wciąż nie wiadomo kiedy.
(...)
Obwodnica ma przebiegać przez Gdynię, Kosakowo, Redę i Rumię. Wszystkie te gminy (a także samorządy Wejherowa, Pucka, Władysławowa i Helu oraz Województwa Pomorskiego) współfinansują prace projektowe. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) zostanie przygotowane na kwiecień 2010 r. Będzie opisywać wpływ inwestycji na środowisko, zawierać rozwiązania techniczne oraz ocenę kosztów.

W przyszłym tygodniu rozpoczną się konsultacje społeczne w sprawie przebiegu trasy. - Będzie to pierwsze z dziesięciu spotkań, jakie zorganizujemy z mieszkańcami terenów znajdujących się w najbliższym sąsiedztwie planowanego przebiegu obwodnicy - mówi Dorota Jesionek z Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa, które koordynuje cykl konsultacji. - Na podstawie opinii mieszkańców przygotowany zostanie raport, który pomoże w podjęciu decyzji o budowie OPAT.

Pierwsze konsultacje odbędą się w najbliższą środę, 25 lutego o godz. 17, w auli Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu w Gdyni. Organizatorzy spotkania mają świadomość, że mieszkańcy mogą być zaniepokojeni planowaną inwestycją.
(...)
Samorządy mocno zaangażowały się w przygotowanie projektu OPAT, ale droga nie powstanie bez pieniędzy z budżetu państwa. Decyzja w sprawie OPAT, trasy niezwykle ważnej nie tylko dla mieszkańców Trójmiasta, należy więc do władz centralnych: ministerstwa infrastruktury oraz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Koszt budowy trasy szacuje się na 1,1 mld zł.
Zdjęcia wariantów
Wariant A
Wariant B
Wariant C
Wariant D
Wariant E
Awatar użytkownika
Alka
Forumowicz
Forumowicz
Posty: 74
Rejestracja: 2 sty 2008, o 18:37

19 lut 2009, o 10:01

No cóż, z punktu widzenia Rumian, to chyba wszystkie warianty są takie same...
olik
Początkujący
Początkujący
Posty: 8
Rejestracja: 19 lut 2009, o 12:09

19 lut 2009, o 12:12

Wszytko jedno, jaka wersja, tylko niech coś zrobią> Przecież nie ma żadnej alternatywy w sezonie: Cegielniana sie nie nadaje, bo mozna koło zgubić, Kosynierów urywa się w szczerym polu, więc dojechanie do Redy zajmuje tyle samo co póść na piechotę!
Alfredo
Forumowicz
Forumowicz
Posty: 67
Rejestracja: 2 sty 2008, o 18:38

19 lut 2009, o 12:38

Nie wiadomo, czy zrobią Trasę Kaszubską, więc na OPAT robią się większe szanse... Byłaby świetna trasa i przedłużenie dotychczasowej obwodnicy
olik
Początkujący
Początkujący
Posty: 8
Rejestracja: 19 lut 2009, o 12:09

19 lut 2009, o 13:01

tak to się przeciąga, bo te mądrale z Warszawy tu nie jeżdżą nad morze tylko na Caraiby, to nie wiedza jak fajnie sie stoi w korkach. Z resztą nie tylko w sezonie, bo popołudniami po 16stej też z Rumi do Redy nie jest lekko
Awatar użytkownika
Zigi
Moderator
Posty: 94
Rejestracja: 6 wrz 2007, o 13:51
Kontakt:

19 lut 2009, o 13:21

Podobno Burmistrz Redy chce zorganizować protest na krajowej "6". Domyślam się, że to będzie bliżej sezonu, jak ruch się jeszcze zwiększy :)
ODPOWIEDZ